روانشناسی و تعلیم و تربیت
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 5
پودمان روانشناسی و تعلیم و تربیت
تعلیم و تربیت ( اصول و مبانی آموزش و پرورش )
ما در این مبحث ، مطالبی پیرامون اصول آموزش و پرورش ، خصوصیات اصول، منابع و انواع اصول ارائه خواهیم داد .
اصل :
هر علمی دارای اصولی است ، تعلیم و تربیت نیز به عنوان یک علم که " علوم تربیتی " نامیده می شود ، اصولی دارد . اصول ، قواعد ، مفاهیم کلی و تکیه گاههای نظری هستند که با توجه به آنها ، را خود را به سوی اهداف مورد نظر سوق می دهیم ، یعنی با توجه به اصول ، به منظور رسیدن به اهداف ، روشها را انتخاب می نماییم . بنابراین ، اصول تعلیم و تربیت ، تعیین کننده روشهای آموزشی و اهداف می باشند .
خصوصیات اصول تعلیم و تربیت عبارتند از :
1-اصول نسبی هستند ، نه مطلق : اصول مطلق ، اصولی هستند که در همه شرایط و مکانها قابل استفاده می باشند. اصول آموزش پرورش، مطلق نیستند ، یعنی در همه شرایط ، زمانها و مکانها مصداق ندارند ، مانند اصل آزادی و اصل فعالیت نسبی. بنابراین، مقطع سنی و تحصیلی و شرایط و موقعیتهای دانش آموزان ، تعیین کننده این اصول می باشند .
2-اصول موضوعه هستند ، نه متعارفه : این اصل ، در علوم دیگر اثبات و در تعلیم و تربیت ، به کار گرفته می شود . اصول متعارفه ، اصولی هستند که در همان علم ، اثبات و به کار گرفته می شوند .
علوم تربیتی یک علم کاربردی است و مبانی نظری آن توسط علوم دیگر ، به ویژه روانشناسی، به دست می آید. مبانی نظری آن هم شامل روانشناسی رشد تربیتی است . روانشناسی، تحقیقاتی بین پدیده ها انجام می دهد ( برای مثال ، روابطی بین انگیزه های پیشرفت تحصیلی دانش آموز به وجود می آورد ). این اصول بر اساس یافته های روانشناسی، در تعلیم و تربیت شکل می گیرد. روانشناسی و تعلیم و تربیت، ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند . اولی علم محض و دومی کاربردی است.
در حقیقت، روانشناسی نظریات را مطرح می کند و تعلیم تربیتی، مبانی نظری را در محیط تربیتی به کار می برد. روانشناسی به یکسری قوانین دست یافته که کاربرد و موارد استفاده آن، در تعلیم و تربیت است. برای مثال، نظریه گشتالت در روانشناسی یادگیری ، ارتباط جزء و کل را مطرح کرده است. بر اساس این نظریه، هر چه موضوعات درسی در یک کل منسجم و بافت و زمینه کلی تری به دانش آموزان ارائه شود، میزان درک دانش آموز و یادگیری معنادار وی از موضوع ، بیشتر خواهد بود.
دانش آموز هر چه بیشتر بتواند ، بین مطالب ارتباط برقرار کند ، جزء را به کل ربط دهد و بین اجزاء پیوند برقرار کند ، بهتر می تواند مطالب را یاد بگیرد. در این صورت، این مطالب قابلیت انتقال بیشتری به محیط خارج از کلاس خواهند داشت.
3-اصول کشف کردنی هستند ، نه وضع کردنی : اصول را باید بر اساس قوای یادگیری ، ماهیت انسان ، استعداد و نیازهای دانش آموزان ، کشف کرد .
اصول آموزش و پرورش ، فعالیت ، کمال ، تناسب عمل با وضع ، تفرد ، آزادی و اجتماع می باشند .
اصل فعالیت ، بیانگر این است که فرد به حالات ، علائق و نیازهای فعلی خود توجه کند . به عبارت دیگر ، این اصل به وضعیت فعلی کودک نظارت می کند .
اصل کمال ، به آینده کودک ناظر است و مدافع منافع آینده کودک می باشد.
شاید در ظاهر ، بین دو اصل فوق تناقض وجود داشته باشد، اما این تناقض، واقعی نبوده و توجه به وضعیت فعلی، نیازها و علائق کودک، در حقیقت تضمین کننده آینده او می باشد .
نکته مهم این است که در صورت توازن و تعادل بین اجرای اصول و شرایط، این تناقضها قابل حل هستند . زیرا اصول ، نسبی بوده و چنانجه معلمان بتوانند ، این دو را با هم ترکیب کنند ، مسائل به درجات مختلف حل شدنی می باشند .
به عبارت دیگر، در اینجا مسأله نیاز سنجی مطرح می شود . در مقاطع مختلف تحصیلی، باید نیازهای فرد و جامعه را مشخص کرد و اهداف و محتوای تعلیم و تربیت را بر اساس آنها پایه ریزی نمود . هنگامی که بحث نیازها مطرح می شود، نیازهای تعلیم و تربیت ، مانند طراحی برنامه ریزی آموزش پیش دبستانی و دبستانی ، در اولویت قرار می گیرند .
تمامی مراحل آموزش و پرورش ، بر اساس نیازها مشخص می شوند. نیازها در طراحی آموزشی، مانند نیاز به محبت و امنیت عاطفی ، از اولویت خاصی برخوردارند.
در مبحث نیاز سنجی ، باید به تفاوتهای فردی توجه خاصی نمود . در تعلیم و تربیت، دو نوع تفاوت وجود دارد : تفاوتهای درون فردی ( تفاوتهایی که بین استعدادهای گوناگون یا جنبه های مختلف یک فرد وجود دارد ) و تفاوتهای برون فردی ( تفاوتهایی که بین افراد مختلف وجود دارد ) . در دوره پیش دبستانی، توجه به تفاوتهای فردی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد، زیرا در این دوره، روشهای آموزشی، حتی المقدور انفرادی هستند . انفرادی، یعنی اینکه محتوا باید متناسب با سرعت یادگیری دانش آموزان باشد. این نوع آموزش، آموزش برنامه ای نام دارد ، یعنی آموزش محتوا باید متناسب با میزان و سرعت یادگیری افراد باشد . به عبارت دیگر ، آموزش باید براساس تفاوتهای فردی و خصوصیات یادگیری دانش آموزان ارائه گردد.
نوع دیگر آموزش، بر اساس نظریه یادگیری در حد تسلط صورت می گیرد. بر اساس این نظریه، همه دانش آموزان در هر مقطعی قادر به یادگیری مطالب هستند، به شرط اینکه زمان لازم به آنها داده شود . اگر به همه افراد زمان کافی برای یادگیری داده شود ، همه می توانند ، همه چیز یاد بگیرند و چیزی به نام استعداد وجود ندارد . بلکه استعداد ، زمانی است که هر فرد، برای یادگیری مطلب به آن نیاز دارد . یکی در زمان کمتر و دیگری در زمان بیشتری ، یک مطلب را یاد می گیرد .
به عبارت دیگر ، چنانچه با توجه به تفاوتهای فردی ، زمان لازم را به اشخاص بدهیم ، به موضوع درسی خود مسلط خواهند شد .
سایر محصولات :
روانشناسی و تعلیم و تربیت
روانشناسی و تعلیم و تربیت...
روانشناسی مرگروانشناسی مرگ...
روانشناسی کودکان استثنایی 41صروانشناسی کودکان استثنایی 41ص...
دانلود لیسپ اتوکد_ اضافه کردن یک متن خاص به ابتدا یا انتهای یک یا چند متن موجود در نقشه اتوکددانلود لیسپ اتوکد_ اضافه...
بررسی راهکار تخصیص منابع پویا در محیط رایانش ابریبررسی راهکار تخصیص منابع...
دانلود لیسپ اتوکد_ export کردن مختصات XYZ نقاط Point از اتوکد به صورت فایل اکسلدانلود لیسپ اتوکد_ export...
مقاله گزارشات انجام آزمایشات میکروبیولوژی محیطیمقاله گزارشات انجام آزمایشات میکروبیولوژی محیطی...
مقاله یک قرن همراه با بلایای طبیعیمقاله یک قرن همراه با بلایای طبیعی...
مقاله وقوع سیلاب و آثار مخرب آنمقاله وقوع سیلاب و آثار مخرب آن...
مقاله وضعیت شبکه آب و فاضلاب شهرستان محمودآبادمقاله وضعیت شبکه آب و فاضلاب شهرستان...
مقاله وجه تسمیه پارک ساعیمقاله وجه تسمیه پارک ساعی...
مقاله نقش فضای سبز و اهمیت آن در زندگی انسانمقاله نقش فضای سبز و اهمیت آن...
مقاله نقش جنگل ها در محیط زیستمقاله نقش جنگل ها در محیط زیست...
مقاله معرفی اجمالی مخازن CNG و آزمونهای مرتبط با آنها و استانداردهای مربوط به آنهامقاله معرفی اجمالی مخازن CNG...
مقاله مدیریت پسماندهای بهداشتی و درمانیمقاله مدیریت پسماندهای بهداشتی...
مقاله قناتمقاله قنات...
مقاله فضا و مکانمقاله فضا و مکان...
مقاله عناصر و عوامل هواشناسیمقاله عناصر و عوامل هواشناسی...
مقاله عاملهای شیمیاییمقاله عاملهای شیمیایی...
مقاله شرایط آب و هوائی استان یزدمقاله شرایط آب...
مقاله سیل و خسارات ناشی از آنمقاله سیل و خسارات ناشی از...
مقاله سیستم برکه های تثبیت فاضلابمقاله سیستم برکه های...
مقاله زمین لرزه های دستگاهیمقاله زمین لرزه...
مقاله زباله عامل بیماری زا یا طلای کثیفمقاله زباله عامل بیماری زا یا...
مقاله روشهای موجود برای بررسی شبکه حمل و نقل بعد از بروز زلزلهمقاله روشهای موجود برای بررسی...
مقاله روشهای جمع آوری و دفع زبالهمقاله روشهای جمع آوری و دفع...
مقاله جزوهمقاله جزوه...
مقاله جدا سازی محصولات طبیعی آبزیمقاله جدا سازی محصولات...
دانلود تحقیق آشنایی با آلومینادانلود تحقیق آشنایی با آلومینا...
مقاله تولید شیرابه سیلویی ماهیمقاله تولید شیرابه سیلویی ماهی...
رساله و مطالعات معماری آمفی تئاتررساله و مطالعات معماری آمفی...
مقاله توان های پذیرش توریسممقاله توان های پذیرش توریسم...
مقاله تهویه در ساختمانمقاله تهویه در ساختمان...
مقاله تصفیه فاضلابمقاله تصفیه فاضلاب...
مقاله ترکیبات نگهداری لیپید در باکتری های دریاییمقاله ترکیبات نگهداری لیپید...
مقاله تاریخچه تصفیه فاضلابمقاله تاریخچه تصفیه فاضلاب...
مقاله تاثیر صنایع آلاینده شهر سیرجان بر آلودگی این شهرمقاله تاثیر صنایع آلاینده شهر سیرجان بر...
مقاله تأثیر انقلاب صعنتی بر آلودگی محیط زیستمقاله تأثیر انقلاب صعنتی بر آلودگی...
مقاله بلایای طبیعیمقاله بلایای طبیعی...
مقاله بررسی فراینى حمل و نقلمقاله بررسی فراینى حمل و...
پاورپوینت درباره سرویس های جستجوی اینترنتیپاورپوینت درباره سرویس های جستجوی...
مقاله بررسی وصفیت فضای سبز شهری بخش زارچمقاله بررسی وصفیت فضای سبز شهری...
مقاله بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده ها در شاخصهای اقتصادی نیروگاههای برق آبیمقاله بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده...
مقاله بررسی اجرای موضوعات HSE در اجرای پروژه های مختلف و عملیات عظیم پیمانکاریمقاله بررسی اجرای...
مقاله بررسی آبزیان سد 15 خردادمقاله بررسی آبزیان سد 15...
مقاله بازیابی اکسیدهای عناصر نادر خاکی از یک محصول فرعی اسید فسفریکمقاله بازیابی اکسیدهای عناصر نادر...
مقاله ایجاد ایمنی، نظم و ساماندهی تردد وسائط نقلیه و عابرین در حد فاصل بلوار امام و چند تقاطع حادثه خیز در شهر دیواندرهمقاله ایجاد ایمنی،...
مقاله ایجاد ایمنی، راحتی و سهولت تردد وسائط نقلیه و عابرینمقاله ایجاد ایمنی، راحتی و سهولت...
مقاله انتخاب روشی مناسب جهت بازسازی خلاءهای آماری بارندگیمقاله انتخاب روشی مناسب جهت بازسازی خلاءهای...
مقاله الگوی ترافیک مشاهده شده در صفوف بلند آزاد راه هامقاله الگوی ترافیک مشاهده شده در صفوف...
گیاهان تیره نعناعیان 55 صگیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
بررسی نقش رسانههای جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
برق 10ص
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمیسبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
طرح توجیهی تولید رزین الکید
پل 24 ص
کلمات کلیدی :رون فردی فاوتهایی انش موزان رائه انش موزان بارت یگر فاوتهای فردی مبانی نظری وجود ارد فردی فاوتهایی رون فردی یادگیری وانشناسی فاوتهای موزان ربیتی پرورش مطالب نیازها مبانی
- ۹۶/۰۹/۱۶